Ahogy mondtam azt a magabiztosságot, amit Busanig összeszedtünk pár óra alatt villámgyorsan el is vesztettük. Figyelni kell az irányt, de sok kör járat van, ami még nehezebbé teszi a menetrend értelmezését. Ezen kívül nem elég a busz számot figyelni,de pl. van olyan amiből négy fajta is van pl: 711-1, 711-2, 711-3 stb... Az is egyértelmű lett, hogy a NaverMap itt nem működik rendesen, cserébe a KakaoMap lenne, ami alapvetően tényleg jó lenne, ha az az angol funkció használhatóbb lenne, mert az alap menün kívül semmi sem angol. Viszont tök cukin mutatja a közeledben lévő mozgó buszokat...
Első nekirugaszkodásnak már láttunk több videót a 810 és 820-s járatokról, amik ugyancsak körjáratok és minden videóban azt mondták a jeju-i repülőtérről indulnak úgyhogy egész nyugodtak voltunk (ezért kerestünk szállót viszonylag közel a reptérhez és komphoz-mert ugye ezzel érkeztünk volna eredetileg). Ez a két járat elméletileg érinti Jeju nevezetességeit. Az egyik a keleti a másik a nyugati oldalon megy körjáratba. Csak hogy jó legyen ebből is van 1 és 2s verzió is, itt legalább érthető. Az egyik az óra járásának megfelelően(810-1, 820-1), másik ellentétesen (810-2, 820-2) közlekedik. Egy dolgot felejtettek el közölni mindannyian, csak a legelső 8 órási busz indul a reptérről...az összes többinél el kell érni annak a "körnek" a transit megállóját, hogy egyáltalán feljuss rá. EZ az oldal amúgy egész használható infót ad.
Azért, hogy mindkét "oldalt" elérd, ezért a legtöbb ember a szállását Jeju City-ben vagy Seogwipo-ban foglalja (Értelem szerűen a nyugati oldalon lévő szállásból a keleti oldalt elérni dupla idő). Amennyiben tényleg mindkét oldal érdekel én is ezt javallom. Így utólag talán a Jeju Bus Terminal körül érdemesebb keresgélni szállás ügyileg, vagy ha mégis Seogwipo-t választanád akkor annak a busz központja körül, hogy legalább odáig ne kelljen buszoznod:P.
Tehát a nyugati oldalon közlekedik a 820-s járat és keleten a 810-s. Ahhoz hogy ezt elérd Dong Gwang (Donggwang) Bus Stationig kell elverekedned magad. Készítsd magad lelkileg sok-sok buszozásra:) Mi Jeju City központjában vagyunk három megállóra a reptértől, de 45 perc így is alsó hangon míg eléred Dong Gwangot (820) és legalább egy óra Daecheon Transit Station (810). Igazából sok dolgot nem akarok magáról a járatról írni, minden fenn van a honlapon. Milyen látnivalók vannak melyik megállóban, magán ezen a buszon amúgy nincsenek időben messze a dolgok egymástól, úgyhogy inkább csak eljutni macerás odáig, hogy elérd. Illetve annyit talán mégis, hogy a nyugati oldalon vannak a zártabb látványosságok (múzeumok), addig a keleti oldalon vannak a természeti látványosságok, kirándulós helyek. Ami fontos, hogy mindig van egy segítő a buszon, aki a sofőr mögött ül. Nagyon minimálisan beszélnek angolul, de kézzel lábbal mutogatnak és magyaráznak, ha kell. Az egyik így nem engedett minket leszállni a Glass Castle-nél, mert az most zárva van. Amúgy kezedbe nyomnak egy térképet, ami nagyjából ennek a netesnek a papír kivonata. Szinte mindig megkérdezi a segítő hölgy, hogy hova mentek. Nem tudom máskor milyen tömött, de ezalatt a pár nap alatt mi szinte mindig a legelején tudtunk leülni a busznak és rajtunk kívül csak páran voltak rajta, úgyhogy a hölgy mindig megjegyezte ki hova megy és szólt a sofőrnek szinte jelezni sem kellett.
Busz fajták: vannak a mini zöld buszok (mellék vonalas buszok), a normális kék buszok (mint nálunk a nem csuklós volvo buszok- fővonalas buszok), vannak a magas kék buszok (két nagy lépcső elől, középen toló ajtónál a leszállás), vannak a piros buszok, amik az expressz buszok ezek egy ajtósak viszont olyan mint otthon a távolsági buszok (vagy amivel külföldre mész). Kényelmes nagyobb székek. A narancsbuszok (810/820) is ez a fajta és az a turista busz.
Költségek? csak úgy folyik ki a pénz a T-money cardról. Három napja sincs, hogy töltöttünk 20 ezret és már el is ment. Fenn Szöulban sem értettem mikor miért mennyit von le, itt sem. Viszont míg Szöult és Busant (3 hét) megúsztuk 50 ezerből , addig itt Jejun öt nap alatt elment ugyanennyi. A kék és zöld buszok díja elméletileg 1150 Won, de átszállás 40 percen belül kettő ingyenes. Ezzel szemben pl a piros busz elméletileg 2 vagy 3000 won, nem jöttünk rá mitől függ... a narancs (810/820) járat is az 1150 won körébe tartozik. Ezzel csak annyi a gond, hogy egyik program sem egész napos a busz útvonalán. Mindegyikre nagyjából 1, nagyon maximum 2 órát számolhatsz. Mi volt, hogy egy nap három kisebb dolgot is meg tudtunk nézni, és mivel 40 percnél többet voltunk mindenhol, mindegyik felszállás -1150 vagy -2000... úgyhogy ahogy mondtam csak úgy repkednek az összegek. Maga a buszon a terminal kijelzője nagyon pici és nagyon gyorsan le is veszi az aktuál egyenlegedet. Feltölteni a G25/CU boltokban tudod, ha a készpénzt és a kártyát átnyújtod nekik automatikusan tudják mi a dolguk:P szóval ettől nem kell félni. Ez viszont mindig készpénzes tétel, kártyával nem lehet fizetni. Ezzel kalkuláljatok. A 820/810 shuttle járatokhoz van egy fehér vagy narancs karszalag oldaltól függően. Ez 3000 won-ba kerül. Ezzel az adott napon korlátlan számban szállhatsz le és fel azon az oldalon a buszokra. A papír szerint a buszon is veheted, eddig sosem láttam a segítőnél. A videókban is azt mutatták, hogy a reptéren a buszmegállóban megvehető. A Dong Gwang-i központban is ott volt egy ugyanolyan bódé, de ember nem volt benne, hogy árulja. Ahh a másik dolog ezek a narancs buszok fél óránként indulnak a központjukból. Egészkor és félkor, ehhez képest kell számolnod az időket a megállóban, hogy kb mikor ér oda.
Amennyiben a tömegközlekedést választod Jejun, és ezeket a shuttle buszokat használod figyelj mindig az időre, nem vicces, ha pont úgy végzel, hogy az orrod előtt megy el. Fél óra múlva jön a következő és ez sok-sok kieső idő tud lenni. Így, ha látod már nem éred el inkább mászkálj még 20 percet és üsd el úgy az időd, ne a megállóban kelljen. Mondjuk egy giga nagy plusz pont, hogy viszonylag sok megálló zárt (iszonyat erős a szél itt, még jó időben is) vagy van zárt része és a legtöbb ilyen megálló padja meleg! Fűtik, úgyhogy nem fázik az ember popója hidegben sem. Plusz az ilyen zárt megállókban még légkondi is van, ami egy gomb megnyomásával fix ideig működik.
Azért ez sem a Kánaán, itt is vannak ilyen megállók:D :
Ezek nagyjából az átlagos buszmegállók:
Vezetési stílus? itt a busz az isten, úgy tolják le a személykocsikat az útról mint a szél (eskü az egyik kezük mindig a dudán van:D). A piros/távolsági buszokon és a narancs 810/820-s buszon is kötelező bekötni az övet. Kell is:D Hihetetlen agresszívan vezetnek, csak úgy repkedsz jobbra balra (ez mondjuk a kék és zöld buszokra is igaz), úgyhogy ha teheted mindenképp ülj le. Nagyon vicces, hogy még mozog/lassít a busz, de már nyitja az ajtót. Otthon már sikító frászban lennének a biztonsági szakemberek:D Ezért igazából a menetrend is amolyan hozzávetőleges, mivel az üres megállókon csak úgy átrepül és nyomja mint az őrült, bizonyos megállóknál meg megáll és behozza azt az időt (mondjuk iszik egy kávét vagy kifut mosdóba:P szerintem nem nagyon van szünetük a körök között és így oldják meg. Ezen nem kell meglepődni vagy épp morogni) úgyhogy inkább a kakaomapot figyeljétek, 5 perc differencia simán lehet a menetrendhez képest, már ha eligazodsz rajta. Mindegyik kirakott menetrend kivétel nélkül csak koreai, szóval good luck!:D ma láttuk először, hogy valahol ki volt rakva egy angol nyelvű összegző, hogy mikor mennek visszafele a buszok. A legjobb, hogy még más színnel ki sincs emelve éppen melyik megállóban vagy, hogy legalább annyit segítsen. Nem úgy van mint nálunk, hogy az adott megállóhoz adott menetrend van, hogy onnan mikor megy tovább, hanem mindig ugyanaz a teljes menetrend van kinn kezdő megállótól a végállomásig és keresgélheted a hangulban, hogy épp melyik megállóban vagy és az azon a menetrenden hol szerepel...Egy példa erre :
Ellentétben Magyarországgal itt van olyan megálló ahol akár 10 busz is megáll, akkor mind ki van plakátolva. Konkrétan úgy, mint Busanban, itt is úgy kell leintened a buszt, amelyik neked kell. Itt most csak négy busz menetrendje:
Egy szó (illetve kettő),mint száz: Nem egyszerű. Erősen javaslom, ha valaki társasággal jön és van a társaságban olyan, akinek van jogsija béreljetek kocsit, ha megengedhetitek magatoknak. Iszonyat mennyiségű időt nyertek. Átszállások/várakozások stb. Olival tervben volt, hogy kiváltja a nemzetközi jogsit, de annyira húzós hónapok voltak előttünk, hogy elfelejtkeztünk róla. Így, ha akarnánk és anyagilag még bele is férnie (mivel a csomagok súlykorlátja és mennyisége korlátozott minket, így nem vásárolgathattunk össze-vissza szuveníreket, majd az utolsó két napon Szöulban. Egyet sajnálok itt Jejun rengeteg tangerines, mogyorós és egyéb speciál termékek van,de nem fér be a csomagba:((( ), akkor sem tudunk már kocsit bérelni. Sok hely volt, part szakaszok, ahova az ember úgy leugrott volna, de a buszról csak úgy nem lehet.
Következő poszt már Jejuról, de ezt a közlekedési mizériát ki kellett írnom magamból:P
Update:
Piros buszok:
Kék magas lépcsős, középen tolóajtós:
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése